Novinky v povinném ručení vozidel
Povinné ručení, známé též jako pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je zákonem stanoveným povinným druhem pojištěním. Z povinného ručení jsou poté hrazeny škody způsobené provozem vozidla či jiného prostředku na zdraví či majetku třetích poškozených osob. Dne 1. dubna 2024 nabyl účinností nový zákon č. 30/2024 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla („povinného ručení“), který nám přinesl mnoho změn týkajících se minimálních limitů plnění, osoby pojistníka, rozšíření vozidel s povinností sjednaného povinného ručen či ukončení pojištění.
Zvýšení limitů pro pojistné plnění
Nárůst počtu složitějších dopravních nehod, a především růst nákladů na zdravotní péči a náhrady na majetku třetích osob jsou jedním z důvodu pro zvýšení limitů pro pojistné plnění. Limity pro pojištění stanovuje legislativa Evropské unie a Česká republika tak pouze zákonem o povinném ručení splnila povinnosti transpozice směrnice EU.
Limity pojistného plnění slouží k řešení škodní události a jedná se maximální část, jež může být v rámci pojistné události vyplacena. Nově stanovené výše limitu činí 50 mil. Kč v případě újmy na zdraví pro každého jednoho poškozeného a souhrnná částka 50 mil. Kč pro majetkové vypořádání.
Osoba odpovědná za sjednání povinného ručení
Významná změna se dotkla osoby provozovatele. S účinností nového zákona bude právě provozovatel, nikoliv již vlastník, odpovědný za sjednání povinného ručení. Ač se obvykle osoba vlastníka a provozovatele vozidla shoduje, problém může vyvstat u některých leasingových společností, jež nabízejí operativní leasingy.
Za nesplnění povinnosti uzavření povinného ručení může být provozovateli udělena pokuta až do výše 50.000 Kč a rovněž stanoven poplatek Českou kanceláří pojistitelů.
Zelená karta
Již od 1. října 2024 skončí povinnost řidičů disponovat ve vozidle zelenou kartou, kterou prokazovali sjednání povinného ručení. Nově budou veškeré informace o sjednaném pojištění dostupné online a policisté si tuto skutečnost budou moci ověřit v interním systému.
Bude však nutné míti na paměti, že tato povinnost nadále trvá v cizině. V případě cesty do zahraničí je potřeba „zelenou kartou“ disponovat, avšak může býti vytištěna i na bílém papíře.
Rozšíření okruhu vozidel s povinností povinného ručení
Nejvýznamnější změnou doznala definice vozidel. Touto změnou došlo k rozšíření skupiny vozidel, jež je nutné míti pojištěné.
Dle zákona se za takové vozidlo považuje motorové vozidlo určené k pohybu po zemi, s výjimkou kolejového vozidla, poháněné výhradně mechanickým pohonem:
- jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h,či
- jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h,
- přípojná vozidla k těmto vozidlům.
V případě elektrokol pak záleží na technických vlastnostech daného kola. V případě, že motor má pouze pomocnou funkci v průběhu šlapání, tak povinnost pojištění ze zákona neplyne. Opačným příkladem jsou pak elektrokoloběžky, pokud splní váhový a rychlostní limit, povinnost sjednání povinného ručení ze zákona plyne.
Definice provozu
Tak jako se nové definice dostalo vozidlům, předefinován byl i pojem provozu vozidla. Nově se provozem rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla, terén nebo to, zda vozidlo stojí, nebo se pohybuje. Význam změny spočívá v případě zanechání vozidla na pozemní komunikaci jako nebezpečnou překážku, která následně bude důvodem vzniku dopravní nehody, tedy pojistné události.
Povinné ručení je nezbytným prvkem ochrany v silničním provozu. Chrání nejen ostatní účastníky silničního provozu, ale i nás samotné před finančními důsledky nehod. Sjednání správného povinného ručení a jeho pravidelná aktualizace mohou výrazně ovlivnit finanční řešení určité pojistné události.